Voorlichtingscampagne

Partners benadrukken belang zonbescherming

Reddingsbrigade Nederland vindt het belangrijk dat eenieder zich beschermt tegen uv-straling. Overmatige blootstelling aan uv-straling kan leiden tot huidkanker. Bewustwording van dat risico is essentieel. Daarom is de campagne Zonbescherming opgezet, die gericht is op zowel het publiek als op lifeguards. In dit licht is een samenwerking aangegaan met UV-Fashions en Happy Skinz.

Partners benadrukken belang zonbescherming

De missie van Reddingsbrigade Nederland is: meer veiligheid in, op en langs het water. Lifeguards van lokale reddingsbrigades waken over de veiligheid van recreanten. Om dat te kunnen doen, moeten zij zichzelf beschermen, ook tegen de zon.

Preventie
Reddingsbrigades hebben een voorlichtingstaak; zij wijzen op de risico's van recreëren in waterrijk gebied en geven advies. Maar preventie via het 'smeren-weren-klerenconcept' begint bij jezelf. Dat geldt zowel voor iedere recreant als voor iedere lifeguard. Ter ondersteuning stelde Reddingsbrigade Nederland in 2022 bijna zeventig pakketten zonnebrandcrème van Happy Skinz beschikbaar aan haar reddingsbrigades met een toezichtfunctie, gesitueerd aan de kust en in waterrijke recreatiegebieden.

Flyer en poster
Ingesmeerde lifeguards startten vervolgens met het uidelen van de campagneflyer aan (bad)gasten in hun toezichtgebied. Die wijst op de gevaren van uv-straling. Daarnaast kunnen brigades de campagneposter ophangen, die het publiek van informatie voorziet. Via deze producties, gericht op preventie, zijn voor iedereen met korting uv-werende middelen te bestellen en is de missie van de betrokken organisaties te ondersteunen.

Nationale Zonrapport
82 procent van de Nederlanders checkt nooit de zonkracht voor het zonnen. Dit blijkt uit het Nationale Zonrapport 2022, de uitkomst van een onderzoek onder ruim duizend Nederlander uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van UV-Fashions. Terwijl de zonkracht checken eenvoudig bij het KNMI en Buienradar.

Onze kennis over de zon stijgt, maar Nederlanders laten zich nog zeer regelmatig door de kracht verrassen. 90 procent van alle Nederlanders is weleens verbrand door de zon en maar liefst 50 procent is weleens zwaar verbrand. [UV-Fashions]

Nederlandse Kankeratlas
Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL), een onafhankelijk kennisinstituut voor de oncologische en palliatieve zorg, publiceerde onlangs de Nederlandse Kankeratlas. Hierin is de impact te zien van kanker per regio in Nederland. Op interactieve wijze worden patronen getoond van hoe vaak bepaalde kankersoorten voorkomen (incidentie), gebaseerd op waar mensen woonden toen ze de diagnose kanker kregen. Dit is in kaart gebracht voor de 24 meest voorkomende kankers in Nederland, waaronder huidkanker, en voor al deze kankersoorten samen. Zo blijkt bijvoorbeeld uit de Nederlandse Kankeratlas dat langs de kust meer huidkanker voorkomt dan gemiddeld in Nederland. Volgens IKNL wordt dit waarschijnlijk veroorzaakt door blootstelling aan een hoger aantal zonuren en sterkere zonkracht ter plaatse.

partners zonpreventie campagne

Happy Skinz biedt laagdrempelige en effectieve manieren voor het aanbrengen van zonnebrandcrème, waardoor mensen eerder geneigd zijn zich te beschermen tegen verbranding door de zon. Bekijk de partnerpagina en lees hoe je bij Happy Skinz 10% korting op producten kunt krijgen!

UV-Fashions heeft een collectie met hoogwaardige uv-kleding, betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Vanuit een diepgewortelde missie werkt het bedrijf aan huidkankerpreventie en bewustwording. Bekijk de partnerpagina en lees hoe je bij UV-Fashions 10% korting op uv-beschermende (zwem)kleding en accessoires kunt krijgen.

Reddingsbrigade Nederland heeft als missie: meer veiligheid in, op en langs het water. We doen het uiterste om te zorgen dat er niemand verdrinkt en iedereen veilig kan genieten van het vele water dat Nederland rijk is. In het kader van de brede voorlichtingstaak past het advies om ter bescherming tegen uv-straling zonnebrandcrème te gebruiken.

donateurbalk - breed