Campagne

Omarm het 06-polsbandje!

Reddingsbrigade Nederland verzorgt jaarlijks de campagne 'Omarm het 06-polsbandje!'. Deze wordt opgezet in samenwerking met de Nationale Politie en Nick Jr., die karakters van het populaire televisieprogramma PAW Patrol eraan verbindt. In 2020 sluit de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) als partner aan. Reddingsbrigade Nederland stelt dit jaar 300.000 exemplaren gratis ter beschikking.

Omarm het 06-polsbandje!
Jonge bezoekers van de Landelijke Veiligheidsdag met het 06-polsbandje. (Foto: Kevin Baarda)

In de zomermaanden raken, op het strand en bij recreatieplassen, in totaal zo'n 775 kinderen vermist. Dit aantal daalt sinds 2015, mede dankzij de 06-polsbandjescampagne. Ouders of begeleiders die er hun telefoonnummer en de naam van het kind op schrijven worden zich direct meer bewust van het risico op vermissing. Dat zijn ook de doelen hiervan: recreanten bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat een kind zoekraakt en recreanten aanreiken wat ze moeten doen als dat wel het geval is. Het PAW Patrol 06-polsbandje is verkrijgbaar bij de reddingsbrigadeposten en een aantal politieposten, strandexploitaties, kusthotels en andere verblijfsaccommodaties. In het kader van vermissing bestaat er verdergaande samenwerking met de Nationale Politie, verwoord in een protocol.