Campagne

Omarm het 06-polsbandje!

Reddingsbrigade Nederland continueert jaarlijks de landelijke campagne Omarm het 06-polsbandje!. Deze wordt anno 2022 ondersteund door samenwerkingspartners de Nationale Politie, de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) en Paramount-zender Nick Jr.. Dit jaar worden 300.000 PAW Patrol 06-polsbandjes gratis ter beschikking gesteld.

Omarm het 06-polsbandje!
Presentatie van de 2022-editie van het PAW Patrol 06-polsbandje. (Foto: SHeFotografie)

Op het strand aan zee, maar ook in recreatiegebieden met binnenwater en tijdens waterrijke evenementen raken jaarlijks honderden kinderen (tijdelijk) vermist. Hét schrikbeeld van ouders die daar graag met het gezin verblijven. Hereniging kan sneller plaatsvinden dankzij het PAW Patrol 06-polsbandje

Doelgroep
Het PAW Patrol 06-polsbandje is verkrijgbaar bij reddingsbrigadeposten en sommige politieposten, strandexploitaties, (buiten)zwembaden, (kust)hotels en andere verblijfsaccommodaties. Daarnaast wordt het uitgedeeld door lifeguards, ook tijdens SAR Katwijk. De doelgroep: (begeleiders van een of meer) kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar. Dat is dé reden waarom de populaire PAW Patrol-helden van Nick Jr., en met nadruk het reddingshondje Zuma en het politiehondje Chase, bij de de landelijke campagne Omarm het 06-polsbandje! betrokken zijn. Volwassenen kunnen hun telefoonnummer en de voornaam van het kind op het PAW Patrol 06-polsbandje schrijven wat kan zorgen voor een snellere hereniging. Ook draagt het bandje bij aan een gesprek vooraf over wat kinderen (niet) moeten doen als zij hun begeleider(s) kwijt zijn op het strand.

In het kader van vermissing bestaat er verdergaande samenwerking tussen Reddingsbrigade Nederland en de Nationale Politie, verwoord in een protocol.

Doelen en missie
Het hoofddoel van de campagne Omarm het 06-polsbandje! is: snelle hereniging bij vermissing. Aanvullende doelen zijn: recreanten bewustmaken van hoe zij kunnen voorkomen dat hun kind zoekraakt en recreanten aanreiken wat ze moeten doen als er toch sprake is van vermissing. Passend bij de voorlichtingstaak van de betrokken partners, de lifeguards van lokale reddingsbrigades en hun missie: meer veiligheid in, op en langs het water. Deze campagne gaat hand in hand met de campagne Aan de slag voor meer veiligheid van Reddingsbrigade Nederland. Daarbij ligt de focus zowel op veiligheid in een waterrijke omgeving in het algemeen als op zwemveiligheid in het bijzonder.

Word donatuer van Reddingsbrigade Nederland