Terug
Nieuws

Zwembranche zet schouders onder 'Zwemmen, ja graag!'

Reddingsbrigade Nederland ondersteunt de campagne ‘Zwemmen, ja graag!’. Die is maandag 2 maart door partijen in de zwembranche gelanceerd. Sindsdien wordt regelmatig een video online gezet waarin een 'zwemliefhebber' vanuit eigen perspectief vertelt waarom de opening van alle zwembaden zo belangrijk is. Een van de betrokkenen is lifeguard Maurits Heukensfeldt Jansen van de Haagse Vrijwillige ReddingsBrigade (HVRB).

Opnamen voor de campagne 'Zwemmen, ja graag!'. (Foto: Yellow Jersey)
,,Wij denken dat er een achterstand komt in de zwemkennis in Nederland en dat komt de zwemveiligheid niet ten goede.'' Dat zegt Heukensfeldt Jansen in een korte video die te zien is via onder meer de website van de Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ).
 

Impact
De zwembaden zijn helaas nog steeds gesloten. Met de campagne 'Zwemmen, ja graag!' vraagt de zwembranche aandacht voor de impact van deze sluiting op de diverse groepen en aandacht voor het belang van de zwemmers. Naast dat mensen aan hun mentale en fysieke gezondheid werken door te zwemmen, is ook de zwemveiligheid een belangrijke reden om de zwembaden zo snel mogelijk te (her)openen. De zwembranche stelt niet alleen dat zwemmen veelzijdig, gezond, leuk en belangrijk voor iedereen is, maar ook dat zwemmen in coronatijden aantoonbaar veilig en verantwoord kan, zowel buiten als binnen. Ter ondersteuning vertellen betrokkenen en andere 'zwemliefhebbers' waarom zij graag zo snel mogelijk weer te water gaan.

Zwemles
De zwembranche onderschrijft de stelling dat zwemles de beste remedie tegen verdrinking is. Zwemles is ontzettend belangrijk in ons waterrijke Nederland. Op dit moment lopen de wachtlijsten ervoor steeds verder op. Het (her)openen van de zwembaden maakt een inhaalslag mogelijk, waardoor vele kinderen nog voor de zomer zwemvaardig kunnen zijn. Koen Breedveld, directeur van Reddingsbrigade Nederland: ,,Voor de veiligheid in, op en langs het water is het belangrijk dat ieder kind heeft leren zwemmen en dat kinderen en volwassenen ook blijven zwemmen. Hoe langer de zwembaden dicht blijven, des te groter de kans dat er deze zomer mensen verdrinken. Los daarvan is zwemmen een sport die niet blessuregevoelig is en heel laagdrempelig. Zwemmen houdt mensen fit en vitaal. Laten we hopen dat er snel weer gezwommen kan worden!''

Perspectieven
De jeugd blijft door zwemtraining en zwemcompetities gemotiveerd om te sporten, ouderen kunnen dankzij het water op een veilige en gezonde manier in beweging blijven. Voor iedereen zorgt spelen in het water voor veel plezier, wat bijdraagt aan een goede gesteldheid. Aschwin Lankwarden, voorzitter van de stuurgroep Zwembranche: ,,Heel veel Nederlanders verlangen er in het kader van de gezondheid, de zwemveiligheid en de fitheid weer naar om een duik in het zwembad te nemen. Om uiting te geven aan deze belangen, vanuit verschillende perspectieven die leven in de samenleving, hebben partijen in de zwembranche een aantal zwemliefhebbers in de spotlights gezet. Om hen zo een podium te bieden om deze verlangens kenbaar te maken. En om te onderstrepen dat zwemmen zo belangrijk is voor velen en dat de zwembranche gecontroleerd en veilig open kan.''

De campagne 'Zwemmen, ja graag!' is opgezet door de Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ), de Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (WiZZ), Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB), HISWA-RECRON en Vereniging Sport en Gemeenten (VSG).
Deel 

Meer nieuws

overzicht