Terug
Nieuws

Hoog bezoek voor 60-jarig dealerschap Evinrude

In 2020 is Reddingsbrigade Nederland 60 jaar officieel dealer van Johnson- en Evinrude-buitenboordmotoren voor de aangesloten reddingsbrigades. Tim Gys, regional commercial manager Benelux UK Ireland bij BRP, bracht in dat kader donderdag 12 maart een bezoek aan het Landelijk Bureau van Reddingsbrigade Nederland. Ter onderstreping van de waardering die BRP heeft voor het langlopende dealerschap. Hij werd ontvangen door directeur Koen Breedveld en Stephen Zwenger, hoofd Service Center. Het partnership wordt verder gevierd met een jubileumactie voor reddingsbrigades.

Koen Breedveld (links) en Tim Gys bij een opstelling van de nieuwste 115 pk-buitenboordmotor van Evinrude, geflankeerd door exemplaren van de oudste serie. (Foto: RN / MJ)

In de jaren na de watersnoodramp van 1953 kreeg de Koninklijke Nederlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen (KNBRD) subsidie van het Nationaal Rampenfonds om een vloot van 125 identiek uitgeruste reddingsvletten in Nederland te stationeren, om snel ingezet te kunnen worden wanneer er weer sprake van watersnood zou zijn. Deze (polyester) vletten werden eind jaren 50 getest met verschillende buitenboordmotoren. Uiteindelijk werd gekozen voor 6 pk (officieel 5.5 pk) Johnson 2-takt, die qua vermogen maar ook prijstechnisch het beste uit de bus kwam. In het prille begin vond de aanschaf van deze buitenboordmotor via lokale dealers plaats. Maar vanaf 1960 werd de toenmalige KNBRD zelf dealer. Het precieze ingangsmoment van het dealerschap is niet meer te achterhalen. De bond kreeg ook beschikking over een centraal depot voor de reddingsvletten in IJmuiden. Nog in dat jaar werden de eerste vletten daadwerkelijk ingezet, voor hulpverlening bij de watersnood in Tuindorp Oostzaan te Amsterdam.

Van OMC naar BRP
Toentertijd was OMC (Outboard Marine Corporation) de leverancier van de Johnson- en Evinrude-buitenboordmotoren, met een Europees distributiecentrum in het Belgische Gent. De motorenrange breidde zich langzamerhand uit, omdat door de bond naast de vletten ook reddingsvaartuigen werden ontwikkeld met hogere eisen aan snelheid en vermogen. Steeds meer brigades verbonden zich aan dit merk en kwamen voor aanschaf en onderhoud naar IJmuiden. Het werd spannend in 2000 toen een faillissement van OMC dreigde. Het voortbestaan werd gered door multinational Bombardier Recreational Products (BRP), dat de rechten van de fabricage overnam. Vanaf dat moment concentreerde men de ontwikkeling alleen nog op de Evinrude-lijn (*). De distributie in Europa werd in 2003 in handen gegeven van importeur Jets Marivent. Tegenwoordig heeft BRP een eigen Europees distributiecentrum en is Reddingsbrigade Nederland hieraan nog steeds als volwaardig dealer contractueel verbonden.

Evinrude
Opvallend is de vasthoudendheid ten aanzien van het concept van de Evinrude-buitenboordmotoren: 2-takt. Ondanks de strenge(re) uitstooteisen, die vanaf 2006 gelden. Wellicht zijn 4-taktmotoren zuiniger en stiller, maar het acceleratievermogen van 2-taktmotoren is beter; heel belangrijk voor het reddingswerk! Technisch gezien heeft BRP bewezen de doorontwikkeling van de Evinrude 2-taktmotoren op een dusdanig hoog niveau te houden dat men de concurrentie met andere merken of 4-taktmotoren gemakkelijk aankan. Het vertrouwen van Reddingsbrigade Nederland hierin is daarom onveranderd groot. ,,Wij zetten de samenwerking met BRP graag nog vele jaren voort.''

* Evinrude Outboard Motors is een Noord-Amerikaans bedrijf, in 1907 opgericht door Ole Evinrude in Milwaukee (Wisconsin). Sinds 1935 was het in bezit van de publiekelijk gerunde Outboard Marine Corporation (OMC). Anno 2020 is het een dochteronderneming van het Canadese Bombardier Recreational Products (BRP).

Deel 

Meer nieuws

overzicht