Reddingsbrigade Nederland

Zwembranche lanceert campagne Code Blauw

Reddingsbrigade Nederland lanceerde vandaag samen met de KNZB en partners uit de hele zwembranche de campagne Code Blauw. Daarmee laten de samenwerkende partners zien dat zij zich samen sterk maken voor een sportief en veilig zwemklimaat. Alle betrokken partijen ondertekenden het statement Code Blauw tijdens de Swim Cup in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion in Eindhoven. De eerste actie is gericht op het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag.

Code Blauw

Iedereen moet kunnen (leren) zwemmen in een sportieve en veilige omgeving, zowel in verenigingsverband als bij een recreatief zwembadbezoek. Op initiatief van de KNZB is hiervoor Code Blauw ontwikkeld en zijn Reddingsbrigade Nederland en alle betrokken partijen in de branche aangehaakt om dit statement uit te dragen: NPZ/NRZ, Optisport, Sportfondsen, Laco, Recron, VSG, FNV Publiek Belang, NOB en NCS.

De zwembranche streeft naar een zwemklimaat, waarin iedereen respectvol met elkaar omgaat, zich houdt aan de regels, zich inzet om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en vooral veel plezier maakt samen. Met Code Blauw laten partijen zien dat ze staan voor respect, sportiviteit, veiligheid en plezier!

Voorafgaand aan de finales op de 1e dag van de Swim Cup in Eindhoven lanceerden deze partijen de campagne. Ze ondertekenden het statement Code Blauw en ontvingen van Hinkelien Schreuder het eerste blauwe polsbandje. Raymond van Mourik, algemeen directeur Reddingsbrigade Nederland is blij met dit statement en de samenwerking in de branche. ‘Veiligheid is onze kerntaak en daar hoort ook een veilige omgeving bij waarin onze leden op een positieve manier met elkaar omgaan. Meestal waarschuwen we voor de golfen, maar deze blauwe golf zien we graag over de zwembranche heen spoelen.’  

Grensoverschrijdend gedrag
Onder Code Blauw ligt de focus de komende maanden op het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag. De zwembranche kent veel meldingen van grensoverschrijdend gedrag, echter ontbreekt specifieke informatie over de aantallen. Middels onderzoek onder verenigingen, zwemscholen en zwembaden hoopt de zwembranche hier beter inzicht in te krijgen.

De zwembranche komt nu samen in actie onder het motto ‘Wat is voor jou de druppel’. De campagne is gericht op preventief beleid en bewustwording creëren, zodat signalen eerder worden opgepikt. Daarbij is het belangrijk in de organisatie duidelijk te maken dat iedereen zelf zijn grens bepaalt, die een ander nooit mag overschrijden.


Blauwe golf
Ook bekende topsporters uit de zwemsport staan achter Code Blauw. In een promoclip tonen o.a. Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk, Ferry Weertman en de nationale selecties waterpolo, gehandicapten zwemmen, schoonspringen en synchroonzwemmen vol trots de blauwe polsband. Ze hopen hiermee een positieve bijdrage te leveren aan het gedrag van andere betrokkenen.

Verenigingen en zwembaden kunnen laten zien dat zij Code Blauw onderschrijven door het ophangen van spandoeken en posters en het plaatsen van banners op de website. Iedereen die zich betrokken voelt en achter het statement staat, kan dit laten zien door een blauw polsbandje met Code Blauw te dragen: van sporters tot officials en van bestuurders tot supporters.

Meer informatie over de campagne Code Blauw treft u op www.codeblauw.nl

Meer informatie

Kijk snel op de pagina contact.

Nieuwsbrief

Ontvang nieuws en aanbiedingen per e-mail.

* verplicht veld