Reddingsbrigade Nederland

Reddingsbrigade Nederland en KNRM werken samen aan testreddingboot

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vond in Reddingsbrigade Nederland een samenwerkingspartner voor onderhoud aan de ‘Ineke van Dun-de Meester’. Deze uit dienst genomen KNRM-reddingboot van het type Atlantic 75, voorheen van Station Hindeloopen, werd verplaatst naar het Service Center van Reddingsbrigade Nederland. Daar zijn buitenboordmotoren van het BRP-merk Evinrude erachter gemonteerd.


Monteurs Ruud Duijf en Ed van Noordt werken aan 'De Meesteres'. (Foto's: KB / RN)

Tot de standaarduitrusting van een KNRM-reddingboot behoren sinds lange tijd Yamaha 2-takt buitenboordmotoren. Dat model is niet meer leverbaar; dé aanleiding voor Kasper Kools, chef werkplaats van de KNRM, om op zoek te gaan naar een alternatief én om contact te zoeken met Reddingsbrigade Nederland, al zestig jaar dealer van buitenboordmotoren van Evinrude. Stephen Zwenger, hoofd Service Center, verwelkomde zijn idee tot samenwerking hiervoor. ,,De KNRM en Reddingsbrigade Nederland; we doen natuurlijk een beetje hetzelfde werk en gebruiken bijna hetzelfde materiaal. We kunnen elkaar alleen maar versterken. Dit is een mooie kans. Het is in samenspraak gegaan. Maar samenwerken is niet geheel nieuw, want Reddingsbrigade Nederland heeft al de kleine boten van de KNRM in onderhoud.’’

Injectietechnologie
KNRM-onderhoudsmonteur Ed van Noordt zocht in het Service Center te IJmuiden het gezelschap op van Ruud Duijf, allround monteur van Reddingsbrigade Nederland, om samen de schouders onder deze klus te zetten. ,,Bijzonder aan 2-takt motoren van BRP zijn het koppelverloop en de verhouding van vermogen ten opzichte van gewicht’’, licht Duijf toe. Het gekozen BRP-model beschikt over sterke injectietechnologie en heeft een grotere schroef. Die grotere schroef biedt volgens hem voordelen: ,,Bij het terugnemen van gas werkt de schroef als rem; daardoor is de controle op de boot veel beter.’’ Kwaliteiten die belangrijk zijn, want er worden hoge eisen gesteld aan de buitenboordmotoren.

Van Noordt: ,,Van belang is dat bij een laag toerental direct vermogen geleverd wordt om de golven de baas te blijven. Bij uitvallen van een van de twee motoren moet het toch nog mogelijk zijn de boot in plané te krijgen.’’ Bijkomende voordelen van de hypermoderne 2-takt buitenboordmotor van Evinrude zijn dat hij voldoet aan alle emissie-eisen én dat hij zuiniger is in het verbruik van zowel brandstof als olie. ,,De verwachting is dat deze motor beter zal presteren dan diens voorganger en dat de actieradius van de boot wordt vergroot.’’ Alternatieven met een andere techniek, zoals 4-takt, voldoen niet aan de strenge eisen die de KNRM eraan stelt.

Testboot
,,Sinds een half jaar is ‘De Meesteres’ met pensioen’’, vertelt Van Noordt. ,,Het is voor ons een luxe om deze nu als testboot te hebben.’’ Met het oog op grondige tests zijn de nieuwe motoren, die een extra lange ‘staart’ hebben, op een verstelbaar bracket gemonteerd. Zo is te bepalen wat de beste stand is. ,,Dit type boot heeft eigenlijk een open spiegel. Door de motoren verstelbaar te monteren, kunnen we makkelijker bepalen hoe we ze moeten plaatsen om ze vrij van kolkend water te houden.’’ Donderdag 17 oktober vindt de eerste test in open water plaats in IJmuiden. Daarbij zal een Atlantic 75 in originele staat gelijk opvaren met de met BRP-motoren uitgeruste testboot. ,,Er komt zelfs een vertegenwoordiger van BRP langs voor die test‘’, laat Zwenger weten. In de komende maanden doet de aangepaste ‘Ineke van Dun-de Meester’ een aantal KNRM-stations aan om proefondervindelijk te kunnen vaststellen hoe geschikt het gekozen alternatief is.

Meer informatie

Kijk snel op de pagina contact.

Nieuwsbrief

Ontvang nieuws en aanbiedingen per e-mail.

* verplicht veld