Reddingsbrigade Nederland

Drie reddingsboten van nieuw type RNR490 in productie bij Service Center

Domburg en 's-Gravenzande. Het Service Center van Reddingsbrigade Nederland werkt hard om aan deze reddingsbrigades de nieuwe reddingsboot RNR490 te kunnen leveren; 'custom-build' ofwel op maat gemaakt. Want bij het Landelijk Bureau in IJmuiden wordt in het voortraject alle ruimte geboden voor eigen inzichten en behoeften.

,,Elke brigade heeft een eigen wensenpakket’’, stelt Stephen Zwenger, hoofd Service Center. ,,Op basis van de wensen wordt voor zo’n brigade als het ware een unieke RNR490 gebouwd.’’ Bij interesse staat eerst een inventariserend gesprek op de agenda. Wat wil de brigade op en aan het vaartuig gemonteerd hebben? Die vraag staat hierbij centraal. ,,Denk aan: marifoon, mobilofoon, AIS (Automatic Identification System, red. RN), boordlampen, flitsers, voetbanden, tekst op de tube, slijtlaag, trailer, enzovoort.’’
 
Supervisie
De volgende stap is de bouw van een romp ('hull') bij de firma Paul Roodnat & Zoon in IJmuiden. Dat gebeurt onder supervisie van Reddingsbrigade Nederland. Op die locatie wordt ook de montage van de brandstoftank in de romp gerealiseerd. Ondertussen bouwt een andere toeleverancier een roestvaststalen brugmast. ,,Zodra de 'hull' klaar is, wordt deze geïnspecteerd en vervoerd naar het Service Center. Daar wordt 'ie omgedraaid om de slijtstrip af te tekenen en voor te bewerken. Dan wordt de slijtlaag erop gespoten en afgewerkt.’’ Het aftekenen en monteren van de buddyseat is 'next on the list'. Bovendien worden op dat moment in het productieproces de antislipmatten afgetekend en op het dek geplakt. ,,Ondertussen komt de brugmast bij ons binnen; die wordt op maat gepast en gemonteerd, en gaat er dan tijdelijk weer af.’’
 
Tubebouwer
Na deze werkzaamheden gaat de romp naar de tubebouwer. ,,Daar wordt de tube gemaakt en worden handvatten, stootranden en teksten geplakt. Als dat gebeurd is, komt de boot weer naar het Service Center. Hier zijn de brugmasten dan al voorzien van verlichting en bedrading; ‘plug-and-play’. De motor wordt aan de boot gemonteerd en de draden getrokken.’’ Is dat gebeurd dan krijgt de betrokken brigade opnieuw een uitnodiging voor een gesprek. Daarbij wordt bepaald, waar onderdelen als meters, schakelpanelen en marifoons komen. ,,Vervolgens wordt de brugmast op de spiegel geplaatst, worden de zelflozers gemonteerd en wordt de buddyseat definitief geplaatst. Daarna zijn we bezig met het monteren en aansluiten van de meters, schakelpanelen en marifoons in de buddyseat. Ook wordt de RNR490 van ‘striping’ en roepnummers voorzien.’’
 
Proefvaart
Zodra alles naar wens geplaatst en gemonteerd is, maken de medewerkers van het Service Center een proefvaart. ,,Daarna kunnen eventueel nog aanpassingen gedaan worden. Maar, als die eerste proefvaart geheel naar wens is verlopen, wordt de afnemende brigade uitgenodigd om zelf te komen proefvaren en de boot af te nemen.’’ In het Service Center wordt aan nog een RNR490 gewerkt. Voor deze bestaat al interesse, maar er is nog geen contract getekend. Het Service Center kan tevens een op de RNR490 afgestelde trailer van Pega leveren.
 
Belangstelling
Bij belangstelling voor de RNR490 is contact op te nemen met Reddingsbrigade Nederland; Stephen Zwenger (hoofd Service Center) via servicecenter@reddingsbrigade.nl of Kees Buis (coördinator Zakelijke Dienstverlening) via kbuis@reddingsbrigade.nl. Beiden zijn ook bereikbaar via 0225-545858. Meer informatie over het productieproces staat hier. Alle technische details staan in de RNR490-folder.

Meer informatie

Kijk snel op de pagina contact.

Nieuwsbrief

Ontvang nieuws en aanbiedingen per e-mail.

* verplicht veld